erikelsbeth.reismee.nl

Bezoekjes

Lang lang geleden hadden wij de illusie dat wij het ongeveer maandelijks bijhouden van een blog wel zouden kunnen. Niet dus….

Het is niet zo dat we hier niets meer beleven ofzo, maar zonder dat je er erg in hebt schiet de tijd voorbij. Tussen onze vakantie in Dominica en onze aanstaande vakantie naar het Niet-Caribisch Nederland hebben we enorm veel (gewenst en ongewenst) bezoek gehad!

Eerst maar dan de gewenste bezoekjes:
Ongeveer een maandje na onze eigen vakantie kwamen Eva (oud-collega Elsbeth) en Zuzana een weekendje langs om van de tropische zon gebruik te maken om weer even op te warmen. Dit als tussenstopje van een stedentrip in Amerika. De zon had ze goed te pakken en rood verbrand gingen ze dan ook de maandag het ieniemienie vliegtuigje van WinAir weer in.

De week erna was het de beurt aan T-Riet en Willemien. Zij hebben enorm geluk gehad deze week en heel wat moois gezien. Tijdens het snorkelen zijn we 2 schildpadden tegengekomen en hebben we een tijdje met ze mee kunnen zwemmen. En dan de volgende dag… We hadden eerder deze week gehoord dat er nestje schildpadjes werd uitgegraven door Stenapa om de laatste schildpadjes nog richting de zee te dirigeren. De kans was dat er niets (levends) meer in het nest zat en dat we voor niets zouden gaan, maar nee… Er waren die ochtend nog een stuk of 10 schildpadjes alive and kicking!! Een geweldig gezicht om die beestjes naar zee te zien hobbelen!
De volgende dag heeft T-Riet de omgeving nog eens goed in haar opgenomen en voor de eeuwigheid op camera vastgelegd terwijl wij met Willemien de Quill (vulkaan in achtertuin)ingeklommen zijn. Een pittige klim op en in, paar foto’s, ooooh’s en aaah’s, er weer uit en af. Veel zweten en uiteindelijk een goed gevoel van overwinning als je in de zee ligt af te koelen! Ook voor ons leuk om weer eens IN de vulkaan te zijn geweest.

En dan hebben we ook nog even bezoek gehad van Gerie (oud-collega Erik) en Henry. In twee daagjes zijn we het eiland over gecrossed, hebben we nog even tevergeefs gezocht naar schildpadden(sporen) en hebben we ook weer een hoop bijgekletst over het reilen en zeilen in het koude kikkerlandje.

Tot slot nog Jochum en Nynke die we nog geen week geleden weer uit hebben gezwaaid. Helaas ook geen schildpadden voor hen… Wel de sporen van schildpadden op strand en we hebben ons als kleine kinderen op het strand mogen vermaken onder het excuus naar schildpadeieren te graven (niets gevonden overigens…). Op de Quill was net een nieuwe route uitgestippeld rond de hele kraterrand, die nog niemand als toerist had gelopen, dus we hadden de primeur!! Het had wat geregend de nacht ervoor dus alles op de rand was wat vochtig en glibberig. We moesten als apen aan de armen hangen, als tarzan en jane je aan lianen en boomwortels voortslingeren, over rotsen, tussen afgronden, klimmen, dalen, glijden, enz. enz. It’s a jungle out there!! Totale wandelduur: 7 uur! De volgende dag was lopen onmogelijk en kwam je alleen uit je stoel als het echt echt niet meer anders kon… en toch, drie dagen later liepen we weer vrolijk de volgende berg op aan de andere kant van het eiland. Dit keer wel onder licht protest van alle spieren… Maar wederom de moeite waard, het gaf een super uitzicht op het eiland en we kwamen veel verschillende oude forten tegen!
In de tussentijd was het hier ook nog carnaval. We hebben een stukje met de openingsparade meegelopen. Twee grote wagens met daarop een band of dj, 26 enorme boxen en bovenop de wagen een stuk of 4 jongens die de elektriciteitsdraden omhoog hielden zodat de wagen er onderdoor kon… Klinkt als een goed plan toch?! Af en toe hoorde je de draden zo hard knetteren dat we toch maar even aan de kant sprongen… De sluitingsparade was de dag dat Jochum en Nynke weer weg waren. Wederom die twee wagens alleen nu tussen de wagens door groepjes verkleedde en dansende mensen.

Al met al, vier keer een erg gezellig bezoek en een goed excuus om onze cocktail-shake skills te showen en vooral lekker te eten en te genieten. Leukste is toch altijd wel dat je even meegeniet van de vakantie van een ander.

Dan toch ook nog de ongewenste bezoekjes:
Na een dagje hard werken was Erik een klein beetje vergeten het hek achter zich te sluiten… Ondanks dat het daarna redelijk vlot donker was zijn er toch een paar koeien om het hoekje komen snuffelen, en zagen dat het goed was. De rest van de kudde volgde… Geen dorre, droge, stekelige planten, nee heerlijk groen gras, knapperige frisse planten en smeuige bloemen! Feestmaal!!! Nadat ze in de buurt van de voordeur kwamen en wij een smakelijk smakkende koe hoorde smikkelen hebben we maar een einde aan het feestje gemaakt en ze professioneel (lees: schreeuwend, rennend, stampend en met zaklampen zwaaiend) de poort uitgewerkt en het hek gesloten.

Dan denk je dat je er bent. Koeien weg, hek weer dicht… maar nee… die donderse koeien onthouden waar het goed toeven is. Twee dagen later was het hek ’s nachts een klein stukje open gewaaid. één keer raden wie daar met zn kop het hek nog verder open kreeg en vervolgens naar binnen stormde om zich aan de planten te verlustigen… Na onze professionaliteit weer even te hebben getoond hebben ze eieren voor hun geld gekozen en lopen ze sindsdien weer gewoon om het hek heen.

Ons laatste bezoekje komt ook behoorlijk ongewenst. Althans, Bertha had begin deze week aangekondigd om te komen in dit weekend. De hele week hebben we met spanning uitgekeken, komt ze wel, komt ze niet. Moeten we extra boodschappen doen of niet... Op het laatst heeft ze zich afgemeld, toch wel gelukkig! Bertha was een orkaan in wording, de weerupdates voorspelden dat zij zich categorie 1 a 2 mocht gaan noemen en recht op ons af zou komen. De luiken dicht, kaarsen aan en afwachten is het dan… Het is uiteindelijk afgezwakt naar een tropische storm die rond de 200km ten westen van ons, zaterdagochtend, langs komt. Op dit moment (vrijdagmiddag) zijn de eerste tekenen van haar komst zichtbaar, het begint flink te waaien en er staan schuimende koppen op de zee. Volgens lokale berichtgeving wordt de zee vaak juist nog erger als de storm voorbij is. Evengoed wordt er bij ons 50 mm regen verwacht in 12 uur tijd, goed voor de tuin zullen we maar zeggen… We gaan het meemaken!!!