erikelsbeth.reismee.nl

We wish you a Reggae Christmas

De dagen zijn bijna op z'n kortst en het winderige weer hier op het eiland gaat langzaam over op de 'koele' periode van het jaar. Ik vraag me daarbij af of de rayonhoofden hier ook maar 1x de moeite hebben genomen om bij elkaar te komen -een elfstedentocht in dit deel van het Koninkrijk- ik zie het niet gebeuren.

Ondanks dat het weer weinig wil meewerken, zal het hier ook kerstig worden, en hoe!

Afgelopen week hadden we de kans om het de jaarlijkse 'Red and White' parade te mogen bekijken. Dit gaat overigens op precies dezelfde manier als de hype voor een elfstedentocht in Nederland. Komt ie of komt ie niet? En zo ja, wanneer ongeveer?

Afgelopen woensdag was het dan ECHT zover. De week ervoor was het op maandag niet doorgegaan in verband met tropische buien. Afgelopen maandag was er ook iets waardoor het niet kon. Woensdag zo het dan toch eindelijk gebeuren! Half 4 's middags werd er gezegd. Dat is overigens de enige manier om iets te weten te komen, je moet toevallig maar de juiste mensen spreken om mee te maken wat er gebeurt. Als je dan 3x een ongeveer het zelfde verhaal hoort, zal het wel zo zijn... waarschijnlijk... Stuk spannender dan een programmaboekje ontvangen 4 weken voor datum waarin alles tot op de minuut staat uitgelegd.

Wij stonden klaar om 15:40 (we waren al uitgegaan van een beetje vertraging) de apotheek was zo goed als leeg, dus met 1 assistent die het fort zou bewaken, konden wij gaan kijken!

We stonden strategisch langs de route, in afwachting van het spektakel dat aan ons voorbij zou gaan lopen. We zagen al wel veel auto's langsrijden met kort gekleden kerstmannen/vrouwen; het zou echt gaan gebeuren.

Om 16:45 kwamen ze eindelijk langs! 3 groepen kerstmensen in rood en wit en de leeftijdscategorie van gelovers, niet-gelovers en bijna-heen-gegaanden onder begeleiding van wat drums... Het was ontzettend leuk om te zien! Het hele spectacel duurde wel 5 minuten! Om 16:50 waren ze allemaal langsgetrokken en waren wij weer een 'Statia-experience' rijker!

Kerst hier is best vreemd; geen kou en ellendig donkere dagen maar lekker warme zonnige in plaats daarvan. Wel veel kerstkoekjes en soort non-alcoholische kerstpunch in de apotheek: 'tis voor de mensen...'

Veel kerstmuziek te horen in de apotheek (via youtube). Ik vraag me sterk af of ze weten wat ze zingen als Frank Sinatra wordt meegezongen met 'let it snow, let it snow'. Maar ze kennen ze allemaal behalve 1. Elsbeth en ik werden op vliegveld van Sint Maarten al getrakteerd op 1,5 wachten gevuld met kerstmuziek. Daar hoorden we het volgende pareltje:

FIjne Kerstdagen allemaal!